Lähtuvalt „Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekavast“ on erivajadustega laps, kelle võimetest, terviseseisundist, keelelisest ja kultuurilisest taustast ning isiksuseomadustest tingitud arenguvajaduste toetamiseks on vaja teha muudatusi või kohandusi lapse kasvukeskkonnas või rühma tegevuskavas.
Lasteaias täiendavat tähelepanu vajavate laste kategooriasse kuuluvad:
- logopeedilist abi vajavad lapsed;
- käitumisprobleemidega lapsed;
- muukeelsed lapsed;
- tihti haiged olevad lapsed;
- kroonilise haigusega ning allergilised lapsed;
- andekad lapsed.
Erivajadustega lapse, sealhulgas andeka lapse arengu toetamine lasteaias on meeskonnatöö, mille toimimise eest vastutab lasteaia direktor. Töö eesmärgiks on lapse arengu igakülgne toetamine.
Lapse arengu toetamise põhimõtted:
- Erivajaduste märkamine:
- õppeaasta alguses selgitab õpetaja välja oma rühmas erivajadustega lapsed, jälgides laste arengut ja käitumist;
- logopeed kontrollib uue õppeaasta alguses kõikide 3-7 aastaste laste kõnet, määratleb kõnepuude olemasolu ja esitab kõnekorrektsiooni vajavate laste nimekirja direktorile kinnitamiseks.
- Erivajadustega lapsega tehtav töö lähtub konkreetse lapse erivajadustest ja arengu tasemest. Sellest lähtuvalt läbi viiakse rühma nädalakava alusel kohandatud tegevusi (lihtsustatud või keerulisemad ülesanded) või individuaalseid tegevusi.
- Vajaduse korral koostatakse individuaalne arengukava kindlaks teatud ajavahemikuks. Perioodi lõpus hinnatakse meeskonnaga lapse saavutusi, individuaalse arengukava efektiivsust, tehakse vajalikult muudatusi ja täiendusi.
- Individuaalse arengukava koostamine on meeskonnatöö, millest võtavad osa rühmaõpetajad ja lapsevanemad. Vajaduse korral kaasatakse õpetajate abid, lasteaia logopeed, muusikaõpetaja, liikumisõpetajad, tervishoiutöötaja ja erialane spetsialist (psühholoog, psühhiaater, eripedagoog jt).
- Meeskonnatööna hinnatakse lapse olemasolevaid oskusi ja erivajadust. Sõnastatakse ühised tegevuseesmärgid ja tegevused. Vajadusel tehakse muudatusi lapse kasvukeskkonnas.
- Logopeedilist abi vajavate lastega viib lasteaia logopeed läbi individuaalseid kõneravi tunde.
- Vajadusel tehakse koostöö lasteaia pidajaga (erispetsialistide palkamine, rahastamine, õpetajate koolitamine, tugiisiku kasutamine jne)
- Lastevanemate nõustamine:
- vastavalt lapse arengu jälgimisel saadud tulemusele, teevad õpetajad vajadusel lapsevanemale ettepaneku lapsega spetsialistide poole pöördumiseks ja erivajaduse kindlaksmääramiseks (Tallinna laste nõustamiskomisjon, õppenõustamiskeskus);
- pedagoogid nõustavad lapsevanemaid lapse arengut puudutavatel teemadel
- lasteaia logopeed nõustab lapsevanemaid lapse keele ja kõne arengu seaduspärasustest ja kõnepuuetest;
- lasteaia tervishoiutöötaja nõustab lapsevanemaid lapse tervisega seotud küsimustes.
Spetsialistidelt saadud kirjalikku kokkuvõtet lapse hetketasemest ja soovitusi õpetajale arendustegevuseks, hoitakse konfidentsiaalsena asjasse puutuvate inimeste vahel.
Vanemal on lapse arenguga seotud küsimuste korral võimalik pöörduda SA Innove Rajaleidja keskusesse: Lõõtsa 4, 11415 Tallinn (II korrus)
Telefon: 735 0700
E-post: rajaleidja@rajaleidja.ee
www.rajaleidja.ee
Võimalik saada eripedagoogilist, logopeedilist, sotsiaalpedagoogilist ja psühholoogilist nõustamist.
Nõustamine on tasuta!